Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kontaktforældre

Princip for kontaktforældre på Campusskolen
"Campusskolens elever dannes til at blive selvstændige, demokratisk tænkende og empatiske mennesker, som kan begå sig i en globaliseret og mangfoldig verden.
Campusskolens mål er, at alle elever føler sig værdifulde, lærer at træffe gode valg og får mulighed for at deltage i forpligtende fællesskaber. Eleverne får kompetencer til at indgå i et ungemiljø med et stærkt 
fokus på faglig og social læring, hvor målet er at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse."
- Campusskolens mission

På baggrund af Campusskolens mission har skolebestyrelsen udarbejdet et princip for kontaktforældre rollen på Campusskolen. Skolebestyrelsen og den daglige ledelse på skolen vægter det gode samarbejde mellem skole og hjem højt, da vi ved, at samarbejdet har en afgørende betydning for elevens faglige og sociale trivsel. Kommunikation og dialog er centralt i dette samarbejde, hvorfor bestyrelsen og skolen anser kontaktforældrenes rolle som positiv og vigtig for det gode samarbejde. 
 

Formål:
Kontaktforældrene har til formål at styrke dialogen mellem klassen, årgangen, skolebestyrelsen og skolens ledelse.

Kontaktforældrenes opgave:
Kontaktforældrene er bindeled mellem klassens forældre og skolebestyrelsen
Det betyder fx: 

  • at man holder sig orienteret i dagsordner og referater fra skolebestyrelsesmøder, som vil ligge på skolens hjemmeside
  • at man skriver ud til klassens øvrige forældre, hvis der er relevante emner fra dagsorden eller referatet, som man mener, at der skal informeres om
  • at man kan kontakte skolebestyrelsen, hvis man på klassens vegne ønsker, at et emne skal drøftes på et skolebestyrelsesmøde – det gøres ved at sende en mail til skolebestyrelsesformanden


Kontaktforældrene tager vigtige emner op i forældregruppen evt. med skolens deltagelse
Det betyder fx:

  • at man ved behov kan indkalde klassens forældre til et møde, fx sammen med lærerteamet
  • at man kan kontaktes af klassens øvrige forældre, hvis der er emner, der skal drøftes fælles


Kontaktforældrene formidler emner til drøftelse i skolebestyrelsen og emner fra skolebestyrelsen til drøftelse i klassens forældregruppe
Det betyder fx:

  • at man deltager ved to årlige møder med skolens øvrige kontaktforældre, skolebestyrelsen og ledelsen, hvor der er mulighed for at tage emner op på klassens vegne
  • at man kan skrive ud til klassens forældre forinden et kontaktforældremøde for at søge input og perspektiver 
  • at man efter de to årlige kontaktforældremøder formidler nødvendige informationer til klassens øvrige forældre. Det kan gøres enten ved at skrive til forældregruppen eller ved at indkalde til et møde.

Kontaktforældrene kan være bindeled mellem klassens forældre og klassens lærere
Det betyder fx:

  • at man kan planlægge forældremøderne sammen med lærerne.


Ramme omkring kontaktforældrenes rolle:
Ved skoleårets første forældremøde præsenterer medlemmer af bestyrelsen principperne for kontaktforældre under det fælles oplæg i Multisalen. Herefter er det lærerteamets ansvar, at der vælges to kontaktforældre fra hver klasse. 
Kontaktforældrene vælges for ét år ad gangen frem til første forældremøde året efter.
Skolebestyrelsen har ansvar for, at der inviteres til to møder årligt mellem bestyrelsen og kontaktforældrene
Skolen lægger dagsordner og referater til skolebestyrelsesmøderne på skolens hjemmeside 
Skolebestyrelsen bistår ligeledes med sparring og vejledning i samarbejdet mellem hjem og skole, hvis 
kontaktforældrene ytrer ønske herom.